Biblia Pierwszego Kościoła

Mt 13,3-9


Mt 13,3-9 z Biblii Pierwszego Kościoła. W wersecie trzecim widzimy Jezusa, rozpoczynającego prezentacje zasad królestwa Bożego za pomocą przypowieści a więc obrazu, który nie należy jedynie odczytywać w sensie dosłownym, ale trzeba wejść głębiej i zinterpretować ukrytą w nim metaforę. Chrystus przedstawia rolnika, który udał się na swoją rolę z zamiarem wysiewu przygotowanego wcześniej zboża. W następnym wersecie widzimy nasiona, jakie podczas zamaszystych ruchów plantatora wylądowały na dróżce. Tam szybko stały się pokarmem dla ptactwa i nawet nie miały możliwości spełnić swojego zadania. W kolejnym dwóch wersetach inne źdźbła staranne wyselekcjonowane przez rolnika trafiły podczas rozrzutu między głazy. Zdołały wykiełkować, ale prędko słońce je przypiekło, gdyż niemiało skąd pobierać niezbędnych do wzrostu składników. Tym razem również nie zrealizowały zamysłu plantatora. W siódmy wersecie dalsze ziarna lądują w wyjątkowo trudnych do zwalczania i rosnących do stu osiemdziesięciu centymetrów chwastach. Pomiędzy nimi zdołały wejść, były zakorzenione w ziemi, ale osty  wybujały szybciej, przejmując kontrolę nad nowo rosnącym zbożem, dławiąc jego wzrost. W tym przypadku również trud rolnika poszedł na marne.  W ósmym wersecie staranne wyselekcjonowanie ziarna trafiają w zaoraną rolę i radują serce, przynosząc wyczekiwany przez plantatora plon. Mogą istnieć pewne okoliczności nawet na urodzajnej glebie, które decydują o obfitości nasion w nowych kłosach. W ostatnim zaś wersecie Jezus nawołuje, aby każdy człowiek usłyszał tę przypowieść

Zauważmy, że za każdym razem mamy takie same staranne wyselekcjonowane ziarna – to tylko rodzaj podłoża, na które pada i okoliczności, decydują o pojawieniu się oraz obfitości wyczekiwanego plonu

Głęboka kontemplacja początkowych czterech słów Jezusa z wersetu trzeciego, przedstawiające rolnika ze zbożem, są w odniesieniu do Zmartwychwstałego przepiękną modlitwą uwielbienia

Przypowieść o siewcy – najważniejsza Nowego Testamentu – została też opisana w Ewangelii według świętego Marka i Ewangelii według świętego Łukasza, ale tylko tę wersję z Ewangelii według świętego Mateusza można usłyszeć podczas Mszy Świętej w Niedzielę

Fragment jest proklamowany w Kościele w Środę XVI tygodnia Okresu zwykłego oraz XV Niedzielę zwykłą roku A

drukuj

close-alt close collapse comment ellipsis expand gallery heart lock menu next pinned previous reply search share star