Biblia Pierwszego Kościoła

Mt 13,3-9


Mt 13,3-9 z Biblii Pierwszego Kościoła. W wersecie trzecim widzimy Jezusa, rozpoczynającego prezentacje zasad królestwa Bożego za pomocą przypowieści a więc obrazu, który nie należy jedynie odczytywać w sensie dosłownym, ale trzeba wejść głębiej i zinterpretować ukrytą w nim metaforę. Chrystus przedstawia rolnika, który udał się na swoją rolę z zamiarem wysiewu przygotowanych wcześniej nasion. W następnym wersecie widzimy zboże, jakie podczas zamaszystych ruchów plantatora wylądowało na dróżce. Tam szybko stało się pokarmem dla ptactwa i nawet nie miało możliwości spełnić swojego zadania. W kolejnym dwóch wersetach inne ziarna staranne wyselekcjonowane przez rolnika trafiły podczas rozrzutu między głazy. Zdołały wykiełkować, ale prędko słońce je przypiekło, gdyż zabrakło im gleby, z której mogłyby pobierać niezbędne do wzrostu składniki. Tym razem również nie zrealizowały zamysłu plantatora. W siódmym wersecie kolejne nasiona lądują w wyjątkowo trudnych do zwalczania i rosnących do stu osiemdziesięciu centymetrów chwastach. Pomiędzy nimi zdołały wejść, były zakorzenione w ziemi, ale osty wybujały szybciej, przejmując kontrolę nad nowo rosnącym zbożem, dławiąc jego wzrost. W tym przypadku również trud rolnika poszedł na marne. W ósmym wersecie staranne wyselekcjonowanie ziarna trafiają w zaoraną rolę i radują serce, przynosząc wyczekiwany przez plantatora plon. Mogą istnieć pewne okoliczności nawet na urodzajnej glebie, które decydują o obfitości nasion w nowych kłosach. W ostatnim zaś wersecie Jezus nawołuje, aby każdy człowiek usłyszał tę przypowieść

Zauważmy, że za każdym razem mamy takie same staranne wyselekcjonowane ziarna – to tylko rodzaj podłoża, na które pada i okoliczności, decydują o pojawieniu się oraz obfitości wyczekiwanego plonu

Głęboka kontemplacja początkowych czterech słów Jezusa z wersetu trzeciego, przedstawiające rolnika ze zbożem, są w odniesieniu do Zmartwychwstałego przepiękną modlitwą uwielbienia

Przypowieść o siewcy – najważniejsza Nowego Testamentu – została też opisana w Ewangelii według świętego Marka i Ewangelii według świętego Łukasza, ale tylko tę wersję z Ewangelii według świętego Mateusza można usłyszeć podczas Mszy Świętej w Niedzielę

Fragment jest proklamowany w Kościele w Środę XVI tygodnia Okresu zwykłego oraz XV Niedzielę zwykłą roku A

drukuj

close-alt close collapse comment ellipsis expand gallery heart lock menu next pinned previous reply search share star